Als er onverhoopt klachten zijn over de wijze van beroepsuitoefening van een van onze leden, dan worden deze klachten afgehandeld aan de hand van het reglement klacht- en tuchtzaken.
De wijze van beroepsuitoefening wordt getoetst aan de regels van eer en waardigheid van het beroep, zoals deze zijn bepaald in het reglement beroepsuitoefening.
Stap 1: bestuur neemt de klacht in behandeling
Klachten kunnen worden ingediend bij het bestuur van NEVOA, waarna het bestuur in eerste instantie zal proberen om de klacht op te lossen.
Stap 2: afhandeling door de klachtbehandelaar
Wanneer dit onverhoopt niet lukt, dan stelt het bestuur de binnen NEVOA aanwezige klachtbehandelaar op de hoogte van de klacht. Zij zal vervolgens proberen de klacht naar tevredenheid van de klagende partij af te handelen.
Stap 3: afhandeling door de Raad van Tucht
Wanneer ook dit onverhoopt niet lukt en de klagende partij niet tevreden is over de klachtafhandeling door de klachtbehandelaar, dan kan de klacht worden voorgelegd aan de Raad van Tucht. De Raad van Tucht bestaat uit drie onafhankelijke leden, waarvan er twee afkomstig zijn uit de rechterlijke macht en een uit de bedrijfsjuridische praktijk.